„Rád pomáhám lidem, kterým na jejich firmě záleží,“ říká Jaromír Peterka a nabízí bezplatné konzultace

Jaromír Peterka pořádal v minulých letech po celé republice workshopy o fungování průmyslových sítí a sběru dat v průmyslu. Osobně firmám přednášel o chytřejších a efektivnějších způsobech, jak řídit údržbu a výrobu. Covid mu plány zkomplikoval, předávání know-how se ale nevzdal. Teď poskytuje konzultace na několik nejčastějších témat z průmyslové automatizace a digitální transformace firem. Co zákazníky nejvíc zajímá? Proč to dělá zdarma? A proč teď klade nevětší důraz na digitální transformaci výrobních závodů?
Raději posloucháte? Pusťte si článek jako audio (6 minut):
Proč pořádáte workshopy a děláte podobné konzultace? Není to vyzrazování know-how?
V průmyslové automatizaci se pohybuju už dvacet let. Ve výrobních firmách se o tématech, kterým se věnuju, hodně mluví, ale v praxi se nic takového většinou nedělá. A v čase se to mění jen málo.
Vysvětluju si to tím, že každá změna bolí a když je velká, nikdo se do ní nechce pustit. Možná nemáte podporu ostatních kolegů nebo oddělení, možná jen cítíte, že je to větší sousto, než dokážete ukousnout.
Já rád lidem ukazuju, že to jde, a že to jde i postupně. Baví mě mluvit s lidmi nadšenými pro jejich práci, lidmi, kterým záleží na jejich firmě a do změny by se pustili rádi.
Workshopy v minulosti a konzultace, které dělám teď, jsou skvělé místo pro setkávání právě s takovými lidmi z různých firem a výrobních závodů. Máte v provozu nějaký problém? S největší pravděpodobností ho máte proto, že nemáte dost informací, abyste se mohli správně rozhodnout, jak ho řešit. Nebo je nemáte dost rychle. Ukážu vám, jak z takového problému ven.
Vždycky jsem svou firmu chápal spíš jako partnera pro změny, než pouhého prodejce. Proto se o know-how nebojím. To, co ve FOXONu prodáváme, není univerzální rada, ale dlouhodobá spolupráce na společném cíli.
Hlavními tématy rezonujícími mezi vašimi zákazníky je sběr dat a digitalizace ve výrobě. Co se v průběhu času na tomto tématu mění?
Zaprvé se ze sci-fi stává nutnost. Zadruhé je digitalizace cenově dostupnější. Zatřetí je ve firmách víc a víc mladých lidí, pro které nejsou nové technologie nepřítel, naopak tito lidé stojí o to s novinkami pracovat.
Přesto se ještě donedávna firmy zdráhaly do digitalizace pustit naplno. Měli spoustu obav, otázek, důvodů, proč to nejde nebo alespoň proč takový projekt odložit.
„V mnoha fabrikách plánovali vyměnit PROFIBUS modernějším PROFINETem, ale nedostatek čipů a některých materiálů, případně finanční problémy způsobily, že to tak rychle nepůjde a PROFIBUS sítě bude nutné udržet v kondici ještě pár let.“
Hodně toho změnil covid. Vytáhl do popředí některé potřeby, nebo zdůraznil některé problémy, které byly v průmyslu najednou výraznější. Například komplikované cestování nebo prosté karantény programátorů PLC ukázaly, že vzdálená správa řídicích systémů přes internet může velmi efektivně fungovat.
V mnoha fabrikách plánovali vyměnit PROFIBUS modernějším PROFINETem, ale nedostatek čipů a některých materiálů, případně finanční problémy způsobily, že to tak rychle nepůjde a PROFIBUS sítě bude nutné udržet v kondici ještě pár let.
Takže díky pandemii se přestaly hledat důvody, proč digitalizovat nešlo, a konečně se opravdu začaly hledat způsoby, jak to půjde.
Co tedy firmy mají čekat, když se chtějí pustit do digitální transformace?
Že nestačí jen najít šikovný nástroj na problém, který vás zrovna pálí nejvíc. Je potřeba změnit myšlení o fungování celé firmy, od generálního ředitele až po obsluhu strojů.
Digitální transformace znamená integrace různých řešení do souhrnného ekosystému, jednoho společného pro všechny.
„Něco změnit ve velkém závodu není legrace. Firma se musí celá semknout a souhlasit se změnou. A je nutné, aby někdo celý projekt digitální transformace vedl, a tím myslím, že to bude jeho jediná pracovní náplň.“
Podstatou digitální transformace ale není ten software. Tím hlavním je, že dáte všem úrovním v závodě rychlá data pro rozhodování. Respektive že z těch dat uděláte informace, to znamená, že pro vás mají nějakou výpovědní hodnotu.
Výsledkem pak je, že když potřebujete konkrétní informace, nesmí pro vás být žádný problém si vytáhnout data ze SAPu, MESu, databáze, z kvality, výroby a třeba ještě reklamací a to si dát velmi rychle do jednoho reportu.
Proč to firma nedokáže sama a má si najít partnera, jako je třeba vaše firma?
Něco změnit ve velkém závodu není legrace. Je to komplexní a dlouhodobý projekt, všechna oddělení musí data poskytnout, IT to musí celé technicky propojit, management to musí průběžně financovat atd. Firma se musí celá semknout a souhlasit se změnou.
A je velice důležitá ještě jedna věc. Je nutné, aby byl někdo, kdo celý projekt digitální transformace povede, a tím myslím, že to bude jeho hlavní, ne-li jediná pracovní náplň.
Ve firmách ale pak vzniká dojem, že to celé zvládnou inhouse. Dají to na starost nějakému nadšenci, ten se ale většinou do půl roku uvaří. Protože si ukousne víc, než je schopný zvládnout.
Vysvětlím to na jednoduché paralele. Když si chcete postavit dům, tak se do toho sice můžete pustit svépomocí. Ale utopíte v tom několik let vašeho života, spoustu věcí uděláte špatně (protože to děláte poprvé) a nakonec se z toho sesypete nebo rozvedete. Proč? Protože prostě umíte něco jiného, ale ve stavění domů jste laik.
Když si ale najdete architekta, stavební dozor a zedníka, bude to rychlejší, kvalitnější a ve výsledku vlastně i levnější, protože oni to prostě umí. A vy se zas můžete věnovat tomu, co umíte vy.
Proto si i pro digitální transformaci, tj. přestavění fungování vaší fabriky, najděte kvalitního partnera. My jsme způsoby, jak se to dělá, roky hledali a studovali, máme mnoho kolegů, kteří se tím zabývají a know-how spolu sdílí, kumulujeme zkušenosti z různých oborů i situací, známe různé technologické nástroje, ze kterých vám ty vhodné vybereme podle toho, co potřebujete právě vy.
Tím, že digitalizaci začnete zavádět (a budete pokračovat, protože to je nikdy nekončící proces), zachráníte svou konkurenceschopnost a především zachráníte nadšence, mozky, které mezi svými lidmi máte. Dáte jim nástroje, aby nemuseli dělat zbytečnou nebo neefektivní práci, třeba přípravu reportů, která trvá mnoho dní.
A přilákáte další nové zajímavé lidi, protože budete dobrá, moderní továrna. Uvidíte, že když to budete dělat dobře, bude to i ekonomicky dávat ohromný smysl a navíc jako moderní továrna budete atraktivní pro nové kolegy i zákazníky.