
Údržba automobilky Hyundai spolupracuje s FOXONem dlouhodobě a o PROFIBUS sítě se tu pomáháme starat léta. Provádíme diagnostiky sítí, dodali jsme jim tester Profitrace 2 i školení ohledně práce s PROFIBUSem. Požadavek na permanentní sledování PROFIBUSu byl dalším, logickým krokem. Přečtěte si, jak probíhá péče o sběrnici PROFIBUS v Hyundai dnes.
Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o. (HMMC)
Závod Hyundai Motor v Nošovicích dokáže vyprodukovat až 350 000 vozů ročně. Téměř 70 % výroby tvoří SUV Hyundai Tucson, v ČR oblíbená i30 a elektrický crossover Kona Electric. HMMC také vyrábí převodovky, a to jak pro vlastní potřebu, tak i pro Hyundai v Petrohradě, žilinskou Kiu a nově i pro turecký závod HAOS.
Jak se rozvíjí dlouhodobá spolupráce
Údržba automobilky Hyundai spolupracuje s FOXONem dlouhodobě. O PROFIBUS sítě se tu pomáháme starat léta – diagnostiky sítí a předávané reporty je vícekrát přesvědčily, že průmyslové komunikaci opravdu rozumíme na profi úrovni. Před časem jsme místní techniky vybavili testerem Profitrace 2 a naučili je s ním pracovat, aby dokázali jakoukoli chybu v profibusové síti najít sami.
Hlídat PROFIBUS jak nejlépe to jde
Linka, na které se vyrábí převodovky, pracuje v nepřetržitém provoze. Skládá se ze 46 linek dílčích. Výpadky jsou tedy drahé a hledání příčiny v tak rozsáhlé instalaci složité. Preventivní diagnostika a kvalitní tester používaný ve chvíli poruchy nestačí, logickým krokem tedy byl požadavek na permanentní sledování PROFIBUSu.
Rozsáhlá instalace modulů ComBricks
Každá ze 46 linek má vlastní řídicí systém a PROFIBUS síť. Osadit je všechny diagnostickými moduly ComBricks znamenalo nejdříve zmapovat, jak všechny tyto sítě fungují, a optimalizovat jejich stav. Teprve pak jsme mohli nakonfigurovat jednotný systém permanentního monitoringu. Analýza a instalace trvala dohromady 7 dní.
„Je to jedna z nejmohutnějších aplikací, jaké jsme zatím dělali. 46 průmyslových sběrnic kontroluje 46 ComBricks sestav. Z těch všech se informace o stavu sítí sbíhají do jediného HMI panelu na údržbě. Nejen že jsme moduly dodali a nainstalovali, ale také jsme připravili dispečerské pracoviště a zaškolili personál,“ vysvětluje Jaromír Peterka, jednatel FOXONu, který se sám instalace účastnil. „Také jsme všechny stanice v sítích pečlivě pojmenovali podle typu, takže při případném zásahu údržbář přesně ví, kam jde a co ho tam čeká,“ doplňuje Jaromír Peterka.
Jednoduché semafory, efektivní alarmy
Na údržbě jsou teď k dispozici dashboardy s aktuálními informacemi o stavu sítě. Systém je v češtině a velmi intuitivně řešený. Semafory na první pohled odliší místa, která vyžadují pozornost, např. když dojde k výpadku stanice, poškození zprávy, jejímu opakování atd.
„Automaticky a na jediném místě teď vidíme stavy, které jsme dříve zjišťovali pochůzkovým měřením zhruba 4–5 hodin. Jednoduše teď rozpoznáme poškozený kabel, vypnuté zakončení, rušení, výpadek stanice a mnoho dalšího, a navíc se o tom dozvíme díky alarmu poslanému e-mailem,“ uvádí Radek Blahuta z nošovického Hyundai.
Rychlé řešení znamená značné úspory
Když se linka zastaví, je jasné na první pohled, jestli je chyba v PROFIBUSu, a pokud ano, tak kde přesně. Odstranění chyby je tedy mnohem rychlejší, a to významně – návratnost celého systému na lince s nepřetržitým provozem počítají v Hyundai maximálně na měsíce.
Protože zákazník dobře znal tester Profitrace 2 a ComBricks sestavy jsou od stejného výrobce PROCENTEC - nyní nově Anybus, mnoho pohledů a funkcí je podobných, a tak je přechod z pochůzkového na permanentní měření velmi rychlý.
Co bude dál
Profibusová komunikace je sice velmi robustní, přesto ale podléhá času i vlivům prostředí. V rozsáhlejších instalacích a na nepřetržitých provozech, kde znamenají výpadky nedohnatelnou ztrátu, je takový dohled nad komunikací dobrý způsob, jak chyby odstraňovat dřív, než způsobí přerušení výroby. Proto i v Hyundai chtějí systém permanentní diagnostiky PROFIBUSu využít i na dalších provozech, kde např. trpí kabeláž, konektory a stanice. Celý systém má ještě jednu velkou výhodu – je připravený pro IoT řešení, tzn. může poskytovat data nadřazeným systémům, např. pro komplexnější condition monitoring či FIOT projekt.
Mějte i vy svou síť pod dohledem
Máte také rozsáhlejší PROFIBUS síť a chtěli byste ji mít pod kontrolou? Nemůžete si na lince s nepřetržitým provozem dovolit neplánované odstávky? Ozvěte se svému obchodníkovi (podle regionu), vysvětlí vám podrobněji, jaké jsou možnosti a jak permanentní monitoring PROFIBUSu funguje.
Související produkty